mavohavovwo
Jean Wiertz geeft startsein voor nieuwe campagne
“We zijn trots op onze school en het wordt tijd dat we dat ook uitdragen”, zo begon rector Jean Wiertz zijn inleiding voor medewerkers van het Sint Janslyceum….
Lees meerOnze visie op hoogbegaafdheid
Definitie Hoogbegaafdheid
‘Een hoogbegaafde is een snelle en slimme denker, die complexe zaken aankan. Autonoom, nieuwsgierig en gedreven van aard. Een sensitief en emotioneel mens, intens levend. Hij of zij schept plezier in creëren.’ (Delphi-definitie hoogbegaafdheid, Kooijman-van Thiel, 2008).
Missie BPS op SJL
Op het Sint Janslyceum is talentontwikkeling een van de speerpunten van het onderwijsbeleid (zie Schoolplan). Het SJL heeft als BPS-school de opdracht goed en passend onderwijs te bieden aan (hoog)begaafde leerlingen, zodat de uitzonderlijke kwaliteiten van deze specifieke doelgroep tot volle bloei komen ten dienste van zichzelf en de samenleving. Leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid hebben een groot ontwikkelingspotentieel. Zij ontdekken en ontwikkelen hun talenten via onderwijs dat uitdaagt, aanspreekt, ruimte geeft en aansluit bij de specifieke ontwikkelingsbehoeftes van (hoog)begaafden.
Visie
Leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid hebben een heel eigen leerstijl en complexe manier van denken. Om zich optimaal te kunnen ontplooien en het risico op verveling, onderpresteren of ernstige verstoring van hun welbevinden te voorkomen, hebben deze leerlingen onderwijs nodig dat gedeeltelijk buiten het reguliere aanbod valt.
Doelen
- Een vloeiend ontwikkelingsproces bieden zonder oponthoud of vertraging.
- Tegemoet komen aan de unieke nieuwsgierigheid en ‘leerhonger’ van (hoog)begaafde leerlingen. Daarbij hun natuurlijke behoefte aan training van het kritisch, creatief en probleemoplossend denkvermogen prikkelen en hen uitdagen te voldoen aan passend hoge verwachtingen.
- Een leeromgeving bieden die ruimte biedt voor zelfstandigheid en eigen initiatief. (Hoog)begaafden in staat stellen actief en bewust uit het onderwijsaanbod keuzes te maken die passen bij wat zij belangrijk vinden en nodig hebben.
- Motivatie voeden door leren zichtbaar te maken: (hoog)begaafden bewust maken van hun leerproces en leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen ontwikkeling.
- Aanleren van doorzettingsvermogen, zelfdiscipline, zelfregulatie en zelfeffectiviteit.
- (Hoog)begaafden leren samenwerken met gedeelde verantwoordelijkheid en persoonlijke aansprakelijkheid.
- Ruimte bieden aan (hoog)begaafden voor persoonlijke ontwikkeling tot ‘heel mens’.
Binnen het affectieve curriculum worden leerlingen zich bewust van hun eigen unieke karakter, persoonlijkheid en kwaliteiten, die ze in een veilige omgeving mogen ontwikkelen, waarbij ze nadenken over wie/hoe ze willen zijn.
- (Hoog)begaafden de ruimte geven zich te verbinden met de buitenwereld, hun betekenisvolle plek daarin laten verkennen, van waaruit zij gaan bijdragen aan de maatschappij.
Hoe
Het SJL biedt (hoog)begaafden een uitdagend programma op intellectueel niveau en stimuleert HB-leerlingen om talenten te ontdekken en ontwikkelen. Binnen de vaklessen is compacting en versnelling mogelijk. Vrijgekomen tijd wordt besteed aan verdieping, verbreding, verrijking en eigen onderzoek naar keuze binnen en buiten de les. De leerlingen worden door leraren en medeleerlingen d.m.v. feedback en (zelf)reflectie aangemoedigd om zichzelf te ontdekken, hun grenzen te verleggen en het beste van zichzelf te laten zien.
Concreet
- Vakken bieden versnelling, compacting, verdieping, verbreding en vakoverstijgende opdrachten aan binnen het reguliere curriculum, waarbij het mogelijk is om versneld examen te doen.
- In de vrijgekomen tijd krijgen leerlingen ruimte voor eigen complex- en multidisciplinair onderzoek, individueel of in een klein groepje. Tutoren monitoren en begeleiden het proces.
- In de onderbouw kiezen (hoog)begaafde leerlingen interessante verbredings- en verrijkingsmodules, waarin ze door inspirerende vakdocenten in gezelschap van ‘gelijkgestemden’ uitgedaagd worden. Daarbij werken ze in wisselende groepjes en soms alleen.
- Er zijn Portfoliobijeenkomsten om behoeftes en verwachtingen aangaande ontwikkeling en begeleiding af te stemmen met (formatieve) evaluatiegesprekken en reflectie om leren zichtbaar te maken. Via Rubrics stellen (hoog)begaafde leerlingen vast welke leerdoelen gehaald zijn en wat het volgende leerdoel is. Tijdens de Portfoliobijeenkomsten wordt bovendien tijd en aandacht besteed aan het affectieve curriculum (sociaal-emotionele ontwikkeling, motivatie, zelfregulatie en zelfeffectiviteit).
- De kwaliteit en effectiviteit van de modules wordt beoordeeld en bewaakt door de modulegevers en deelnemers tijdens reflectie- evaluatiebijeenkomsten.
Wat
Programma verrijking, verdieping, verbreding binnen en buiten de les
Kenmerkend voor modules en verrijkingsopdrachten zijn de volgende criteria:
nieuwe, complexe inhoud; probleemgestuurd onderzoek; authentieke (wereld)problemen; recent wetenschappelijk onderzoek; academische vaardigheden; creatieve, kritische en andere denkvaardigheden; abstracte concepten binnen alfa/bèta/gamma kennisgebieden; multidisciplinair van aard; open uitkomst; leiderschapskwaliteiten; contact met deskundigen uit de wetenschap, politiek of samenleving; gebruik van moderne technische en ICT-middelen; keuzes bieden; persoonlijk betekenisvolle opdrachten; samenwerking op niveau; discussiegroepjes van leerlingen (Socratische gesprekken of ‘talk-moves’); optrekken met gelijkgestemden; reflectie op proces; persoonlijke reflectie; begeleiding van inspirerende deskundigen met kennis van hoogbegaafdheid.
Resultaat
De leerling heeft plezier in leren, is nieuwsgierig en leergierig; is zelfstandig werkend, ondernemend en durft (verantwoorde) risico’s te nemen; is in staat tot zelfreflectie over het leerproces; heeft inzicht in eigen sterke cognitieve kanten en ontwikkelpunten; kent eigen leerhouding, kan samenwerken en functioneren in een groep; heeft een growth mindset, is gericht op proces en groei, durft fouten te maken; kan doorzetten bij tegenslag en is vasthoudend om het beoogde resultaat te bereiken.