mavohavovwo
Samenwerking ISK (Internationale Schakelklas) en klas 1M
In de periode van 15 t/m 31 maart, heeft er een samenwerking plaatsgevonden tussen 30 leerlingen van de ISK (Internationale Schakelklas) en klas 1M van het Sint-Janslyceum.
Lees meerLeerling ondersteuning algemeen
Leerlingen hebben soms extra ondersteuning nodig. Bijvoorbeeld bij leerproblemen of sociale problemen zoals autisme, ADHD, ADD of ODD. Voor hen hebben wij leerlingenzorg. Onze docenten houden goed in de gaten welke leerlingen extra hulp nodig hebben. Via de ondersteuningscoördinatoren van onze school wordt in deze gevallen het ondersteuningsteam ingeschakeld. Het ondersteuningsteam begeleidt leerlingen op verschillende manieren.
ONDERSTEUNDERS PASSEND ONDERWIJS
Op onze school zijn Marlies van den Elzen en Vincent Baaijens werkzaam als Ondersteuners Passend Onderwijs (OPO). Zij zijn vanuit Samenwerkingsverband de Meierij verbonden aan onze school. Marlies en Vincent hebben de volgende taken:
- Versterken van het primaire proces in de school: mentoren, vakdocenten en begeleiders ondersteunen bij de doorstroom van (groepen) leerlingen naar minder intensieve ondersteuning.
- Realiseren van Passend Onderwijs, zodat de groep leerlingen die is aangewezen op specialistische ondersteuning, de bovenschoolse voorziening (BSV) of het speciaal onderwijs, steeds kleiner wordt.
Contact: m.van.den.elzen@sjl.nl – v.baaijens@sjl.nl
Van links naar rechts: Jolanda Loermans – Titia Bruijn – Marlies van den Elzen – Max Raeven – Maartje van Zantvoort – Vincent Baaijens – Liesbeth van Hout – Paulien Pierro.
ONDERSTEUNING VANUIT DE MYTYLSCHOOL
Voor leerlingen die langdurig ziek zijn of leerlingen met een lichamelijke beperking, krijgen we hulp vanuit de Mytylschool Gabriël. Arthur Portier is hierbij onze vaste contactpersoon.
Arthur Portier: “De doelgroep die ik begeleid bestaat uit langdurig zieke leerlingen en leerlingen met een lichamelijke beperking. Tot deze doelgroep horen leerlingen met: reuma, chronische vermoeidheid, spierziektes, dcd, kanker, cp (hersenbeschadiging), nah (niet aangeboren hersenletsel), diabetes, spina bifida, darmziektes, cystic fybrosis en nog meer.”
Contact: a.portier@mytylschool-gabriel.nl – 06 25526428
SCHOOL MAATSCHAPPELIJK WERK (smw)
Heb je wel eens het gevoel dat het allemaal niet zo lekker gaat, omdat er problemen zijn op school of thuis? Of omdat je niet goed met je medeleerlingen op kunt schieten of gewoon niet lekker in je vel zit? De schoolmaatschappelijk werker Sjaak Dol, kan je dan helpen.
Hoe kan de schoolmaatschappelijk werker helpen?
De schoolmaatschappelijk werker luistert naar je en zoekt samen met jou een manier om de problemen aan te pakken. Vaak zijn maar enkele gesprekken nodig en kan je weer verder.
Soms heb je voor langere tijd hulp nodig of kun je beter geholpen worden door een andere instantie. De schoolmaatschappelijk werker bekijkt dan samen met jou, welke instantie het beste kan helpen.
Hoe kom je met de maatschappelijk werker in contact?
Aanmeldingen lopen via de OCO, in overleg met mentor en ouders. Leerlingen en ouders mogen ook rechtstreeks contact opnemen met Sjaak Dol.
Contact: sjaakdol@farent.nl – 06 51866644
DE VERTROUWENSGROEP
Iedereen die een probleem heeft of ergens tegenaan loopt waar hij zich geen raad mee weet, kan terecht bij de vertrouwensgroep. Deze groep bestaat uit mw. Mieke van der Sanden, mw. Sengül Ҫelic en dhr. Jurgen van Puijenbroek. Zij bieden hulp aan leerlingen die niet zozeer met hun studie, maar meer met zichzelf in de knoop zitten. De leerling kan zelf een afspraak maken met een vertrouwenspersoon.
Antwoorden op vaak gestelde vragen over de ondersteuning op het SJL
Wat is het verschil tussen een OCO en een ZC? |
OCO is de nieuwe benaming van ZC. OCO staat voor Ondersteuningscoördinator. De namen worden nu nog wel eens door elkaar gebruikt maar in de toekomst zal alleen de benaming OCO gebruikt worden. |
Mijn kind is onderzocht en heeft ….. Wat moeten we doen? |
Het is belangrijk dat u het onderzoeksrapport of de verklaring afgeeft bij de OCO. De OCO leest het onderzoeksrapport of de verklaring en zal de daarbij passende faciliteiten toekennen. De leerling krijgt een faciliteitenpas en de docenten worden geïnformeerd zodat duidelijk is welke faciliteiten toegekend zijn. |
Mijn kind heeft recht op verlengde toetstijd maar wil hier geen gebruik van maken. En nu? |
Het is geen verplichting om gebruik te maken van toegekende faciliteiten. Als een leerling geen gebruik wil maken van de verlengde toetstijd is dat prima. We willen dit wel ruim van te voren weten. |
Hoe werkt het als mijn kind wel gebruik wil maken van de verlengde toetstijd? |
Voor een toets tijdens een regulier lesuur krijgt de leerling wat meer tijd om door te werken. Dit is mogelijk omdat de toets geen heel lesuur duurt. Tijdens de toetsweken zitten de leerlingen met verlengde toetstijd in een apart lokaal en kunnen zo in alle rust langer doorwerken. |
Mijn kind ziet enorm op tegen de overstap van de basisschool naar de middelbare school. Wat doet het Sint-Janslyceum om deze overgang makkelijker te maken? |
Het kennismaken met de school, de mentor en de klas gebeurt al voor de zomervakantie. Ook mogen de leerlingen 2 á 3 namen noemen van kinderen bij wie ze graag in de klas willen. De start van het schooljaar staat de eerste weken in het teken van kennismaken: met elkaar, de mentor en het gebouw. Elke klas neemt deel aan een project: Groepsontwikkeling en dynamiek (GOED). Een project dat erop gericht is om de klas goed te vormen en de leerlingen fijn met elkaar te laten werken. De lessen binnen het project worden gegeven door de mentor met ondersteuning van de Ondersteuner passend onderwijs (OPO). Dan is er nog de training ‘In de startblokken’. Hierin wordt aandacht besteed aan oefeningen en ‘tips en tricks’, om stress weg te nemen die te maken heeft met de start op de middelbare school. |
Mijn kind is dyslectisch. Hoe ondersteunen jullie deze leerlingen? |
Bezoek onze website en bekijk het filmpje over dyslexie en de presentatie van onze dyslexiecoach. Bij ondersteuning moet je denken aan: meer tijd voor toetsen, spellingfouten minder zwaar meetellen en gebruik maken van het gesproken boek. Als je vragen hebt kun je terecht bij de dyslexiecoach. |
Wanneer komt de OCO in beeld? |
Als een leerling extra begeleiding nodig heeft, overleggen de mentor en leerlingcoördinator (LC) samen. Als zij er niet uitkomen kloppen ze aan bij de OCO. De OCO bepaalt vervolgens welke hulp ingezet wordt. |
Anti-stresstraining – examenvreestraining – omgaan met stress voor een toetsweek.
Sinds jaar en dag worden er op het Sint-Janslyceum trainingen aangeboden om faalangst of stress te reduceren gerelateerd aan schoolse zaken. Het zijn alle drie groepstrainingen. Het is voor leerlingen fijn om te ervaren dat zij niet de enige zijn met stress klachten. Daarnaast leren ze met- en van elkaar. Uiteraard is tijdens de bijeenkomsten ook ruimte voor individuele aandacht en gesprekken. Voor verschillende doelgroepen hebben we verschillende trainingen, hieronder staan ze op een rijtje.
Anti-stresstraining
(brugklas)
Training speciaal voor brugklasleerlingen. Na deze training zijn leerlingen beter in staat hun gedachten en gedrag te sturen als het gaat om het leveren van schoolprestaties.
Leerlingen die baat hebben bij deze training, komen in beeld door het invullen van de Schoolvragenlijst en op advies van de mentor (de SVL wordt door elke brugklasleerling ingevuld en geeft informatie over hoe een leerling de school ervaart). Een leerling wordt aangemeld door ouders of door de leerling zelf. Na een intakegesprek wordt in overleg met leerling en ouders, besloten of een leerling deelneemt aan de training.
Omgaan met stress voor een toetsweek – korte interventie
(vanaf klas 2 uitgezonderd examenleerlingen)
Vóór elke toetsweek dus viermaal per jaar, wordt er in twee korte sessies aandacht besteed aan oefeningen en tips&tricks om met spanning om te gaan die te maken heeft met de toetsweek. Na deze sessies kan een leerling meer ontspannen starten met de toetsen. Een leerling wordt aangemeld door de mentor.
Examenvreestraining
(examenklas)
Examenleerlingen vullen vooraf een vragenlijst in en worden op basis van de uitkomst door de mentor uitgenodigd deel te nemen aan de training. De leerling neemt zelf deze beslissing. Leerlingen worden geholpen door te luisteren, het gesprek aan te gaan en door oefeningen te doen. Na de training start een leerling meer ontspannen aan de examenperiode.