mavohavovwo
Samenwerking ISK (Internationale Schakelklas) en klas 1M
In de periode van 15 t/m 31 maart, heeft er een samenwerking plaatsgevonden tussen 30 leerlingen van de ISK (Internationale Schakelklas) en klas 1M van het Sint-Janslyceum.
Lees meerLeerling ondersteuning algemeen
Leerlingen hebben soms extra ondersteuning nodig. Bijvoorbeeld bij leer- of sociale problemen zoals autisme, ADHD, ADD of ODD. Voor hen hebben wij leerlingenzorg. Onze docenten houden goed in de gaten welke leerlingen extra hulp nodig hebben. Via de zorgcoördinatoren van de school wordt in deze gevallen het Ondersteuningsteam ingeschakeld. Ons Ondersteuningsteam begeleidt deze leerlingen vervolgens op verschillende manieren.
ONDERSTEUNDERS PASSEND ONDERWIJS
Op onze school zijn Marlies van den Elzen, Beppy de Groot en Anja van Heeswijk werkzaam als Ondersteuners Passend Onderwijs (OPO). Deze ondersteuning wordt vooral ingezet voor groepen leerlingen of klassen die om verschillende redenen, tijdelijk minder goed functioneren. Zij helpen ook leerlingen die specialistische ondersteuning nodig hebben en ze ondersteunen de school daar waar nodig is.
Voor leerlingen die langdurig ziek zijn of leerlingen met een lichamelijke beperking, krijgen we hulp vanuit de Mytylschool Gabriël. Didi van Schijndel is hierbij onze vaste contactpersoon.
Didi van Schijndel: “De doelgroep die ik begeleid bestaat uit langdurig zieke leerlingen en leerlingen met een lichamelijke beperking. Tot deze doelgroep horen leerlingen met: reuma, chronische vermoeidheid, spierziektes, dcd, kanker, cp (hersenbeschadiging), nah (niet aangeboren hersenletsel), diabetes, spina bifida, darmziektes, cystic fybrosis en nog meer.”
SCHOOL MAATSCHAPPELIJK WERK
Als je ergens mee zit, thuis problemen hebt of je even geen raad weet met een bepaalde situatie op school kun je terecht bij school maatschappelijk werk. Alex Verboven is bovenschools maatschappelijk werker en is voor alle leerlingen beschikbaar.
Alex Verboven: “In de meeste gevallen komen leerlingen met mij in contact op verwijzing en advies van de zorgcoördinator. Dit is in overleg met ouders en de mentor. Maar natuurlijk mag je zelf ook rechtstreeks contact met mij opnemen als je vragen of moeilijkheden wilt bespreken die betrekking hebben op je persoonlijk functioneren of je sociale omgeving, en als je puur voor jezelf op zoek bent naar een luisterend oor, of dat je op zoek bent naar een passende hulpvorm vanuit het aanbod dat de vele hulpverleningspartners in de stad(wijk) leveren.”
DE VERTROUWENSGROEP
Iedereen die een probleem heeft of ergens tegenaan loopt waar hij zich geen raad mee weet, kan terecht bij de vertrouwensgroep. Deze groep bestaat uit 2 vrouwen en 1 man die hulp bieden aan leerlingen die niet zozeer met hun studie maar meer met zichzelf in de knoop zitten. De leerling kan zelf een afspraak maken met een vertrouwenspersoon.
Antwoorden op vaak gestelde vragen over de ondersteuning op het SJL
Wat is het verschil tussen een OCO en een ZC? |
OCO is de nieuwe benaming van ZC. OCO staat voor Ondersteuningscoördinator. De namen worden nu nog wel eens door elkaar gebruikt maar in de toekomst zal alleen de benaming OCO gebruikt worden. |
Mijn kind is onderzocht en heeft ….. Wat moeten we doen? |
Het is belangrijk dat u het onderzoeksrapport of de verklaring afgeeft bij de OCO. De OCO leest het onderzoeksrapport of de verklaring en zal de daarbij passende faciliteiten toekennen. De leerling krijgt een faciliteitenpas en de docenten worden geïnformeerd zodat duidelijk is welke faciliteiten toegekend zijn. |
Mijn kind heeft recht op verlengde toetstijd maar wil hier geen gebruik van maken. En nu? |
Het is geen verplichting om gebruik te maken van toegekende faciliteiten. Als een leerling geen gebruik wil maken van de verlengde toetstijd is dat prima. We willen dit wel ruim van te voren weten. |
Hoe werkt het als mijn kind wel gebruik wil maken van de verlengde toetstijd? |
Voor een toets tijdens een regulier lesuur krijgt de leerling wat meer tijd om door te werken. Dit is mogelijk omdat de toets geen heel lesuur duurt. Tijdens de toetsweken zitten de leerlingen met verlengde toetstijd in een apart lokaal en kunnen zo in alle rust langer doorwerken. |
Mijn kind ziet enorm op tegen de overstap van de basisschool naar de middelbare school. Wat doet het Sint-Janslyceum om deze overgang makkelijker te maken? |
Het kennismaken met de school, de mentor en de klas gebeurt al voor de zomervakantie. Ook mogen de leerlingen 2 á 3 namen noemen van kinderen bij wie ze graag in de klas willen. De start van het schooljaar staat de eerste weken in het teken van kennismaken: met elkaar, de mentor en het gebouw. Elke klas neemt deel aan een project: Groepsontwikkeling en dynamiek (GOED). Een project dat erop gericht is om de klas goed te vormen en de leerlingen fijn met elkaar te laten werken. De lessen binnen het project worden gegeven door de mentor met ondersteuning van de Ondersteuner passend onderwijs (OPO). Dan is er nog de training ‘In de startblokken’. Hierin wordt aandacht besteed aan oefeningen en ‘tips en tricks’, om stress weg te nemen die te maken heeft met de start op de middelbare school. |
Mijn kind is dyslectisch. Hoe ondersteunen jullie deze leerlingen? |
Bezoek onze website en bekijk het filmpje over dyslexie en de presentatie van onze dyslexiecoach. Bij ondersteuning moet je denken aan: meer tijd voor toetsen, spellingfouten minder zwaar meetellen en gebruik maken van het gesproken boek. Als je vragen hebt kun je terecht bij de dyslexiecoach. |
Wanneer komt de OCO in beeld? |
Als een leerling extra begeleiding nodig heeft, overleggen de mentor en leerlingcoördinator (LC) samen. Als zij er niet uitkomen kloppen ze aan bij de OCO. De OCO bepaalt vervolgens welke hulp ingezet wordt. |
Anti-stresstraining – examenvreestraining – omgaan met stress voor een toetsweek.
Sinds jaar en dag worden er op het Sint-Janslyceum trainingen aangeboden om faalangst of stress te reduceren gerelateerd aan schoolse zaken. Het zijn alle drie groepstrainingen. Het is voor leerlingen fijn om te ervaren dat zij niet de enige zijn met stress klachten. Daarnaast leren ze met- en van elkaar. Uiteraard is tijdens de bijeenkomsten ook ruimte voor individuele aandacht en gesprekken. Voor verschillende doelgroepen hebben we verschillende trainingen, hieronder staan ze op een rijtje.
Anti-stresstraining
(brugklas)
Training speciaal voor brugklasleerlingen. Na deze training zijn leerlingen beter in staat hun gedachten en gedrag te sturen als het gaat om het leveren van schoolprestaties.
Leerlingen die baat hebben bij deze training, komen in beeld door het invullen van de Schoolvragenlijst en op advies van de mentor (de SVL wordt door elke brugklasleerling ingevuld en geeft informatie over hoe een leerling de school ervaart). Een leerling wordt aangemeld door ouders of door de leerling zelf. Na een intakegesprek wordt in overleg met leerling en ouders, besloten of een leerling deelneemt aan de training.
Omgaan met stress voor een toetsweek – korte interventie
(vanaf klas 2 uitgezonderd examenleerlingen)
Vóór elke toetsweek dus viermaal per jaar, wordt er in twee korte sessies aandacht besteed aan oefeningen en tips&tricks om met spanning om te gaan die te maken heeft met de toetsweek. Na deze sessies kan een leerling meer ontspannen starten met de toetsen. Een leerling wordt aangemeld door de mentor.
Examenvreestraining
(examenklas)
Examenleerlingen vullen vooraf een vragenlijst in en worden op basis van de uitkomst door de mentor uitgenodigd deel te nemen aan de training. De leerling neemt zelf deze beslissing. Leerlingen worden geholpen door te luisteren, het gesprek aan te gaan en door oefeningen te doen. Na de training start een leerling meer ontspannen aan de examenperiode.