Veteranen op het SJL
Wat is nu eigenlijk precies een oorlogsveteraan? Deze vraag stond gisteren centraal in het Bossche Sint-Janslyceum tijdens een bezoek van oorlogsveteranen. Het Brabants Dagblad was er ook bij.
,,Dit heeft indruk gemaakt”, zegt Jacky Stuiver (16), leerling van het Sint-Janslyceum. ,,Vooraf dacht ik: iedereen heeft een leger, dat is niet speciaal. Maar mijn beeld is veranderd, het is allemaal hartstikke interessant.”
Zo heeft de komst van de Regimentsfanfare ‘Garde Grenadiers en Jagers’ precies het gewenste effect. De derdejaars mavo- en havoleerlingen keken naar de voorstelling The Battle, een initiatief van het Nationaal Comité Veteranendag. Tegelijkertijd zorgde de fanfare voor de muzikale omlijsting. ,,We willen de jeugd graag leren wat een veteraan nou precies is”, zegt Willem-Jan Visser, sergeant en onderdeel van de fanfare.
Dat leren de scholieren door een interactieve film, gemaakt in het Nationaal Militair Museum in Soesterberg. Aan de hand van bijzondere verhalen krijgen ze een inkijkje in het leven van een oorlogsveteraan. Zo vertelt een vrouw over haar missie in Afghanistan. Ze wilde schoonheidsspecialiste worden, koos vanwege het ‘avontuur’ toch voor het leger en verloor een been. Desondanks ziet ze haar tijd in Afghanistan als het hoogtepunt van haar leven, vanwege de kameraadschap en belevenissen. Ze heeft haar land daarna vertegenwoordigd op de Paralympics van 2016. Het zijn verhalen die indruk maken. De voorstelling – die al bijna twee jaar loopt – wordt af en toe onderbroken voor quizvragen over de film.
,,Het idee bij veel mensen – niet alleen de jeugd – is vaak: een veteraan is een oud manneke”, zegt sergeant Visser. ,,Maar dat is helemaal niet zo. Vorige week is er een groep teruggekomen uit Mali, dat zijn nu ook veteranen. Dat idee willen we dus bijstellen. De jeugd zal het niet zo snel zelf opzoeken, met dit soort projecten proberen we ze te bereiken. Wij vinden het belangrijk dat er een goed beeld is van wat een veteraan heeft gedaan, wat die nu doet en wat de consequenties zijn van eerdere handelingen.”
Na een klein uur verlaten de scholieren de zaal. Jacky is captain van de winnende klas. Ze krijgen een petje en maken kans op een vlucht met de Dakota. ,,Dit was heel goed in elkaar gezet met die muziek erbij. Dat verhaal van die man die tegen wapens was, net als zijn vader en zoon toch het leger inging en dat zijn zoon al heel jong is gesneuveld, ja, dat onthoud je wel.”
Zou ze zelf op missie willen? ,,Daar heb ik nog niet over nagedacht. Straks word ik neergeschoten, dan is het klaar, hè.” Haar docente zegt: ,,Maar het is echt iets voor jou. En je kunt ook minder gevaarlijke dingen doen.” ,,Nou ja, misschien”, besluit Jacky. ,,Ik denk er nog even over na.”