mavohavovwo
Brugklaskamp 2023
Het was weer zover! Van maandag 18 tot en met vrijdag 22 september hebben onze brugklasleerlingen genoten.
Lees meerAntwoorden op vaak gestelde vragen
Wat maakt het Sint-Janslyceum uniek?
De 10 van het Sint-Jans:
- Creatieve school
- Verbonden met en dichtbij de stad Den-Bosch
- Groene en gezonde omgeving
- Gelegen in een veilige buurt
- Goede bereikbaarheid
- Uitstekende examenresultaten
- Beproefd onderwijs
- Leuke studiereizen voor wie dit wil
- Ambitieuze leercultuur
- Uitstekende sportfaciliteiten: eigen sportvelden buiten en moderne sporthal binnen
Loten?
We loten niet. Alle leerlingen die zich aanmelden, worden toegelaten. Minimaal advies is vmbo-t of mavo. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, kijken we eerst of we de gevraagde ondersteuning kunnen bieden.
Welke typen brugklassen zijn er?
We hebben vijf typen brugklassen: mavo – mavo/havo – havo – havo/atheneum – gymnasium. Uitgangspunt in de dakpanklassen is dat leerlingen kunnen excelleren op hun eigen niveau. Dit betekent concreet: alle leerlingen kunnen aanhaken én er is voldoende uitdaging.
Welk advies wijst op welk type brugklas?
Een leerling wordt toegelaten tot de dakpanklas mavo/havo met minimaal een mavo advies. Een leerling wordt toegelaten tot de dakpanklas havo/atheneum met minimaal een havo advies. Vanuit de dakpanklassen kunnen de leerlingen aan het einde van het eerste jaar doorstromen naar beide niveaus. Er wordt bij de keus voor een niveau gekeken naar de mogelijkheden van de individuele leerling. Tot en met de tweede klas kunnen leerlingen zowel gedurende het schooljaar (mits er plaats is) als aan het einde van het schooljaar, van niveau wisselen.
Hoe zorgen we voor een drempelloze overgang basisschool – Sint-Janslyceum?
We zorgen voor een ‘zachte landing’:
- We hebben veel aandacht voor positieve groepsvorming, o.a. met behulp van het project GOED in klas 1 t/m 3 (Groepsontwikkeling en Dynamiek).
- We gaan met onze brugklasleerlingen rond de derde schoolweek op kamp.
- Elke brugklas heeft een mentor en 2 minimentoren (bovenbouwleerlingen).
- Elke (brug)klas heeft intensieve mentorlessen.
- De eerste schoolweek is een introductieweek met een aangepast programma.
Welke vakken worden gegeven in de brugklas?
Lessentabel voor de brugklassen 2022/2023
Hoe is de extra vakmatige begeleiding georganiseerd?
Elke donderdag het eerste lesuur is een Inloopuur: leerlingen kunnen bij elke docent aankloppen met vragen of voor extra uitleg. Brugklasleerlingen starten na de herfstvakantie met dit Inloopuur en worden de eerste maanden door de mentor begeleid aan de hand van vragen zoals: bij welke docent klop je aan? Hoe kun je een vraag formuleren? Hoe motiveer je jezelf om naar het Inloopuur te gaan? Welke doelen heb je jezelf gesteld enz. Leerlingen in de brugklassen mavo/havo en havo, volgen daarnaast een ondersteuningsuur of een huiswerkuur. Leerlingen in de brugklassen havo/atheneum en gymnasium volgen daarnaast een massterclass en/of een ondersteuningsuur.
Hoe is het contact tussen leerling – ouders – mentor georganiseerd?
Tweemaal per jaar zijn er zogenaamde driehoeksgesprekken tussen leerling – ouders – mentor. De leerling bereidt het gesprek (samen met de mentor) voor. Tijdens het eerste gesprek in september/oktober stelt de leerling (leer)doelen op. Tijdens het tweede gesprek in februari worden de doelen geëvalueerd en eventueel bijgesteld.
Op welke manieren zijn de leerlingen betrokken bij onze scholengemeenschap?
Op het Sint-Janslyceum draait het om onze leerlingen. We vinden het dan ook erg belangrijk dat leerlingen actief meedenken over- en deelnemen aan onze scholengemeenschap. Ze zijn vertegenwoordigd in verschillende groepen zoals de medezeggenschapsraad, de leerlingenraad, de werkgroep duurzaamheid, de werkgroep Kantine en de werkgroep Media. In deze werkgroepen werken leerlingen samen met medewerkers van de school.Leerlingen laten tijdens Pokonsessies hun mening horen en bepalen op die manier mede het schoolbeleid.
We zijn trots op ons Artistiek Festival en de Musical. Beide van een kwalitatief zeer hoog niveau en bovendien creatieve en artistieke uitspattingen die bijdragen aan de saamhorigheid tussen leerlingen en personeel, ze staan immers samen op het podium. Het Artistiek Festival is niet alleen in de spotlight interessant maar ook achter de schermen. Licht, geluid, decor en grime worden door leerlingen uitgedacht en uitgevoerd.
In welke bijzondere vakken kan een leerling bij ons eindexamen doen?
Bijzondere eindexamenvakken zijn Spaans, lichamelijke opvoeding-2 (LO-2), informatica, filosofie, wiskunde D en Technologie & Toepassing.
Op welke manier dagen we onze leerlingen extra uit?
We zijn een Begaafdheidsprofielschool (BPS), als enige in de regio. Dit betekent dat we voor een groep leerlingen in de school modules organiseren en dat leerlingen een eigen onderwerp mogen kiezen waaraan ze kunnen werken. Voor deze projecten mag een leerling (in overleg met de docent) andere lessen skippen. BPS is tevens een vliegwiel en stimulans voor docenten om ook tijdens de reguliere lessen uitdagend onderwijs aan te bieden.
Wat zijn onze examenresultaten van de afgelopen drie jaar?
2020 |
2021 |
2022 |
|
MAVO |
97% |
92% |
98% |
HAVO |
98% |
90% |
94% |
VWO |
99% |
97% |
84% |